سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که از او چیزى خواسته‏اند تا وعده نداده آزاد است . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :45
بازدید دیروز :15
کل بازدید :54948
تعداد کل یاداشته ها : 99
103/4/15
1:2 ص

مراقب عادات غذایی خود باشید
غذاهای خاصی ممکن است اسید معده را افزایش دهد یا عضله دریچه‌ی تحتانی مری را شل کرده و به احتمال زیاد GERD ایجاد کند. بهتر است از این غذاها که در ادامه‌ی به برخی از آنها اشاره شده پرهیز کنید:
•قهوه، چای و نوشیدنی‌های کولادار (با یا بدون کافئین)
•نوشیدنی گازدار
•غذاهای چرب و ادویه‌‏دار
•شکلات
•نعناع
•پیاز و گوجه فرنگی
از هر غذای دیگری که به نظر می‏‌رسد معده شما را تحریک کند یا باعث درد شود، پرهیز کنید.
از تنباکو و سیگار به دور باشید کشیدن سیگار به احتمال زیاد می‏‌تواند ایجاد GERD کرده و علائم شما را بدتر کند. سعی کنید از آن پرهیز کنید تا بهبود خود را به چشم ببینید.

سرتان را بالا نگهدارید
رفلاکس (برگشت) اغلب وقتی که به صورت طاق‌باز می‏‌خوابید اتفاق می‏‌افتد چون مایعات داخل معده به‌راحتی به عقب برمی‏‌گردند. سعی کنید سر تخت خوابتان را 10 تا 15 سانتیمتر بالا ببرید. برای این منظور دو جعبه یا هر چیز مستطیل شکل را زیر بالشتان بگذارید. تشک یا تمام تخت خود را شیب‌دار کنید نه آن‌که از چند بالش استفاده کنید، چون در این صورت فشار بر روی معده‏‌تان افزایش می‏‌یابد که در نهایت می‌‏تواند علائم را بدتر کند.

درباره‌ی داروها از پزشک خود سؤال کنید
دکتر شما ممکن است داروهایی جهت کاهش اسید معده و بهبود کار سیستم گوارشی به شما توصیه کند. هم‌چنین داروهایی را که GERD شما را بدتر می‏‌کند، به‌صورت لیستی در اختیارتان بگذارد تا حتی‌الامکان از مصرف آنها پرهیز کنید. به‌هرحال درهنگام مصرف هر داروی جدید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

عمل جراحی
در بعضی از موارد GERD ممکن است به تغییر عادات زندگی و یا دارو جواب ندهد در این صورت جراحی ممکن است ضروری باشد.مخصوصا زمانیکه فتق دهانه مری معده وجود دارد. هدف از عمل جراحی اصلاح اشکال ایجاد شده در دریچه‌ی تحتانی مری است. این کار از طریق لاپاروسکوپی قابل انجام است.

وقتی که غذا می‏‌خورید غذا از طریق لوله‌‏ای که مری نامیده می‏‌شود به معده منتقل می‏‌گردد. در انتهای تحتانی مری حلقه عضلانی به نام اسفنکتر تحتانی مری وجود دارد. این حلقه مانند دریچه یک طرفه عمل می‏‌کند و به غذا اجازه می‌‏دهد تا به معده وارد شود، ولی از برگشت آن به مری جلوگیری می‏‌کند. ناکارآمدی این دریچه باعث پس زدن اسید معده به مری می‌شود. برای تقویت دریچه طی جراحی لاپاروسکوپی لفافه‌ای از معده به دور قسمت تحتانی مری پیچیده می‌شود و فتق دهانه‌ی مری دیافراگم ترمیم می‌شود.

داروهای مفید : دومپریدون