سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمیل کسان خود را بگو تا پسین روز پى ورزیدن بزرگیها شوند و شب پى برآوردن نیاز خفته‏ها . چه ، بدان کس که گوش او بانگها را فرا گیرد ، هیچ کس دلى را شاد نکند جز که خدا از آن شادمانى براى وى لطفى آفریند ، و چون بدو مصیبتى رسد آن لطف همانند آبى که سرازیر شود روى به وى نهد ، تا آن مصیبت را از او دور گرداند چنانکه شتر غریبه را از چراگاه دور سازند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :98
بازدید دیروز :15
کل بازدید :55001
تعداد کل یاداشته ها : 99
103/4/15
2:30 ص

دیابت یک بیماری مزمن محسوب می شود در این بیماری میزان قند خون به خاطر اختلال در تولید انسولین وترشح آن ویا کاهش پاسخ سلول به انسولین ویا هر دو از حالت طبیعی خارج می شود این بیماری می تواند همراه با عوارض جدی وخطرناکی باشد که در صورت انجام مداخلات پیشگیری کننده می توان این عوارض را کاهش داد.

دیابت به 2نوع دیابت نوع 1 یا وابسته به انسولین که غالبا از کودکی شروع می شود وبه دیابت جوانی معروف است ودیابت نوع 2 یا غیر وابسته به انسولین که در بزرگسالی علائم آن آغاز می شود تقسیم می گردد.

   

نشانه ها :

 

 

 

 

افزایش قند خون منجر به افزایش دفع ادرار ، پرنوشی ، پرخوری ، کاهش وزن ، گرسنگی زیاد، تیرگی دید ،خارش ،عفونتهای پوستی ضعف ، خستگی، سرگیجه ، مورمور شدن وبی حسی در دست وپا خشکی پوست وترمیم آهسته زخم ها می شود همه این علائم لزوما در یک بیمار دیابتی دیده نمی شود اما پرنوشی ، پرادراری وپرخوری تقریبا در اغلب بیماران دیده می شود.

  

 

 

 

 

عوارض :

عوارض دیابت به تدریج ودر اثر گذشت زمان ودر آثر اسیب به رگهای کوچک وبزرگ در بدن ایجاد می شود. فشار خون بالا و بیماریهای رگهای قلب ومغز از عمده ترین این عوارض است افزایش قند خون در دراز مدت می تواند به رگهای شبکیه چشم ورگهای کلیه نیزآسیب برساند علاوه بر این به دلیل آسیبی که به اعصاب محیطی وارد می کند منجر به بروز بی حسی وزخمهای پا می شود.

 

 

در بیماران مبتلا به دیابت که تحت درمان هستند ممکن است هم کاهش قند خون وهم افزایش قند خون رخ دهد :

 

 

 

 

الف) افزایش قند خون زمانی ایجاد می شود که قند به علت نبودن انسولین  نمی تواندبه درون سلول منتقل شود وچون قند برای استفاده سلول در دسترس قرار نمی گیرد بنابراین کبد قند ذخیره را وارد گردش خون می نماید وبه همین دلیل قند خون بیشتر افزایش می یابد. علل این مشکل می تواند مصرف زیاد غذا ، مصرف کم انسولین وداروها ، استرس و یا بیماری غیر از دیابت باشد .این حالت می تواند اینقدر شدید شود که به سمت کمای دیابتیک پیشرفت نماید که اصطلاحا به آن DKA   می گویند که یک اورژانس پزشکی محسوب می شود در این وضعیت بیمارنیاز به اقدامات فوری برای پایین آوردن قندخون و جبران مایعات ازدست رفته دارد .

 

 

 

دفع ادرار 

گرسنگی           

پوست مرطوب                   

تشنگی زیاد

تاری دید                          

خمیازه کشیدن                            

کاهش التیام زخمها

 

 

 

 

 

ب) در بیمار دیابتی ممکن است کاهش قند خون هم رخ دهد که بیشتر در دیابت نوع 1 دیده می شود در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با انسولین یا داروهای پائین آورنده قند خون درمان می شوند هم دیده می شود علل آن مصرف کم غذا ، مصرف زیاد انسولین ویا داروها وهمچنین فعالیت زیاد می باشد.وقتی قند خون پائین می آید علائمی مثل لرزش ، ضربان شدید قلب ، گرسنگی ، احساس نگرانی ودلواپسی ، تحریک پذیری ، سردرد ،ضعف وخستگی ، اختلال دید دربیمار دیده می شود اگر این علایم دیده شد فرد باید نصف لیوان آبمیوه ویا یک لیوان شیر مصرف نموده و30 دقیقه بعد قند خون خود را چک نماید.

 

 

گرسنگی                 

لرزش                          

ضربان شدید            

کوفتگی هفتگی  

 

 

 

 

 

 

 

 

نگران –دلواپسی      

سردرد                       

زود رنجی                  

     

سردرد


مطالب مرتبط با دیابت :

دیابت در سالمندان

شاید کودک شما دیابتی باشد

دیابت و تغذیه

دیابت چیست و چه عواملی منجر به دیابت می شود

 

تغذیه در دیابت